GELENEKSEL vs. YENİ

İşletme odaklı çalışan geleneksel pazarlama anlayışının terkedilip, müşteri odaklı yeni pazarlama anlayışının hakim olduğu bu günlerde, hala geleneksellikte ısrar edenlerin fikirlerini değiştirebilecek, yeni başlayanlar için de kılavuz niteliği taşıyabilecek birkaç  altın kuraldan bahsetmek istiyorum.

  • Basmakalıp stratejileri unut, dünün pazarlama çözümleriyle bugünün tüketicisini çözümlemekten vazgeç!

Tüketicilerin eğitim ve iletişim düzeylerindeki artış, teknolojinin ve küreselleşmenin gelişimi gibi faktörler pazarlama anlayışında da bir takım değişimler meydana getirdi. Firmalar, fazla zahmete girmeden, istediği zaman, istediği şekilde markayla buluşmak isteyen, yapılan iletişim faaliyetlerinde sıradanlığa tahammülü olmayan yeni bir tüketici profiliyle karşı karşıyalar. Bu tüketiciyi geleneksel yöntemlerle çözümlemek, pazarlama faaliyetleri için yapılan harcamaların çöpe gitmesi demek.

Bu durumun farkında olan,  Dünya üzerindeki sayılı otellerden Lüks Mandarin Oteli’ nin başarısı kendi kategorisindeki diğer yerler gibi müşterilere pahalı ikramlar  sunmaktan gelmiyor, dünyanın en pahalı konyağını içmekten daha güzel şeyler de olduğunun farkında. Bu amaçla müşterilerini en güzel selfie çekilebilecek mekanlara  götürerek bir deneyim pazarlaması yaşatıyor. Selfie modasının hala tüketiciler üzerinde etkisi olduğu çok açık ortada bir süre daha yeni pazarlama aktivitelerine eşlik edecek gibi görünüyor.

mnkn

  • Deneyim tasarla, gençlere hitap etmek isterken coşkulu, kaykaylı reklam filmleri çekme, genç kesime hitap edenler artık 40 yaş üzerine de hitap ediyor pazar araştırmalarını dikkate al.

Özellikle içecek reklamlarında kaykaycı, patenci dinamik gençlere çok sık rastlarız, o  markanın   hedef kitlesi sadece 15-20 yaş grubuymuşçasına verirler coşkuyu ama babaannelerimiz dedeler, dedelerimiz, ebeveynlerimiz yeri gelir bizden daha çok  tüketirler o reklamlardaki içecekleri, çoğunlukla satın alanlar da onlardır ama hiç  dikkate alınmadıklarını görünce üzülürler haliyle tabi.

Akıllı telefonlar da en güncel örneklerden biridir sanırım, 40 yaş üstü kesimin, genç kitleden  daha çok heyecan duyduğu bir teknoloji haline gelmiştir adeta. Çocukluklarında bu tarz teknolojilerle karşılaşmadıkları için  olağanüstü bir merakla, sürekli yeni keşifler peşinde, büyük bir hevesle  kullanırlar telefonlarını ama pazarlama aktivitelerinde yine çok dikkate alınmazlar..

  • Yeni teknolojilerle insan davranışlarını birleştirerek tüketicilerin istedikleri kimliklere ulaşmasını sağla!

Bunun en güzel örneği, Amerika’da işlek bir cadde üzerine kurulan otomat (cigarette machine).. Bir sigaranın insan ömründen 11 dk götürdüğü tezinden yola çıkarak, Aetna (sağlık sigortası şirketi) insanların sigaraya bakış açısını sonsuza kadar değiştirecek bir çalışmaya imza atıyor. Otomata atılan her sigara karşılığında 11 dk da yapılabilecek daha sağlıklı bir aktivite sunuluyor.

Bu ömürden giden 11 dk da başka neler yapılabilir? Mesela, 10 sigara atsan 110 dklık bir film izlenir, tabi film türünün sağlıklı olması sizin tercihiniz ya da bir belgesel izler hayata dair bir şeyler öğrenirsiniz. Sevdiklerinizle 11 dk daha fazla vakit geçirebilirsiniz, 11 dk spor yapar ömrünüzü  kısaltacağınıza 20 dk daha arttırabilirsiniz bile.

  • Değişen statü göstergelerine göre hareket et.

Artık statü, tabir-i caizse mağazalardan  yapılan poşet poşet alışverişle değil, farklı deneyimler, otantiklik, etiklik ve sürdürebilirlikle sağlanıyor. Avm lerde yaptığımız alışverişlerden çok katıldığımız etkinliklerden bahseder olduk. Sanatsal olan yada olmayan  ilginç yada değil ama farklı faaliyetlerin peşine düştük..İşin özünde her zaman yaptığımızın dışında,  geleneksellikten uzak yeni şeyler istiyoruz,  şu meşhur kaçış oyunlarına gitmeyeniniz kalmamıştır heralde, işte  bunlar hep yeni sosyal statü göstergeleri tüketici bunları deneyimlemek istiyor.

         Bu maddeleri yazarken,geçen sene katıldığım, dijital pazarlama üzerine keyifli                   sohbetlerin yapıldığı, Digital Talks’a konuk olan, yaptığı her işte marka olmayı başarmış         olan saygıdeğer ‘’Haluk Sicimoğlu’’ hocamızın yapmış olduğu sunumdan faydalandım.

  Eğer hala katılmadıysanız Digital Talks her sene Salı günleri devam ediyor, üstelik ücretsiz…Konuşmacılar ve işlenen konularla ilgili daha fazla bilgiye aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz.

http://digitaltalks.org/

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s