GERÇEK ZAMANLI PAZARLAMA: MARKALAR GÜNEŞİ GÖRDÜ MÜ?

Geçtiğimiz cuma, Türkiye’de tam görülmemesine rağmen coşkuyla karşılanan bir doğa olayı gerçekleşti.Ardından astrolojik, psikolojik her türlü etkisi tartışıldı; sosyal medyada büyük yankı uyandırdı, adına 24 bin tweet atıldı,herkes onu konuştu.

Ve Güneş tutuldu ya sonra…Biz bunları yaparken markalar ne yaptı?

-Elbette boş durmadılar; yeni bir trend olan, markaların gündemdeki haberleri ve güncel olayları takip ederek, bu olaylara paralel içerik, reklam ve ürün yerleştirme yoluyla hedef kitlelerine ulaşması anlamına gelen, gerçek zamanlı pazarlamaya (real-time marketing) dahil oldular ve markalarını tüketicilerin huzuruna başka bir çerçeveden sundular. FMCG (fast-moving consumer goods) sektörünün ön planda olduğu, örneklere bir bakalım:

Oreo, gerçek zamanlı pazarlamayı oldukça başarılı kullanıyor; bu bağlamda marka iletişimi çok güçlü bir marka. 2013 yılında Superbowl karşılaşmasında yaşanan ve sonraları müsabakanın ”Blackout Bowl” olarak anılmasına neden olan elektrik kesintisini de büyük bir fırsata çevirmişti. Karşılaşmanın en heyecanlı olduğu noktada yayının kesilmesi, taraftarların ilk boşlukta bir refleks olarak internete, sosyal medyaya yönelmesi; Oreo’nun bu denli savunmasız tüketicileri, dahice bir hamleyle  yakalamasını sağladı.

”Elektrik mi kesildi? Hiç problem değil, Oreo’yu karanlıkta da yiyebilirsiniz.” tweeti ile Oreo, elektrik kesintisiyle, fanatik oldukları takımın maçının en önemli saniyelerini kaçırmanın sersemliğini yaşayan taraftarlar tarafından sempati kazandı, marka bağlılığını pekiştirmek için büyük bir fırsat yarattı.

Oreo-dunk-dark-tweet173

Bu çalışmasıyla Cannes Lions da dahil olmak üzere bir çok ödül aldı; hatta ve hatta bu çalışmanın bu kadar abartılmasının gereksiz olduğunu düşünüp ”ödül alırsa ben reklamcılığı ve interneti bırakıyorum” diyen ünlü sosyal medya stratejisti Andrew Teman, marka ödül alınca işini bırakmıştı.

Güneş tutulmasında da gündemi yine lehine çevirecek bir çalışmayla karşımıza çıkıyor Oreo, bu kez ödüllü olmasa da oldukça yaratıcı bir çalışma.

oreo-gercek-zamanli-600x300

Denetim, vergi ve danışmanlık hizmetleri veren, KPMG’ de, gerçek zamanlı pazarlamanın altın kuralı olan mevcut stratejiyi hızla düşünüp, iyi bir metin ile tamamlamayı başarıyla uyguladı.

kpmg

Çamlıca, diğer markalara göre daha farklı bir yol izlemiş ve daha uzun soluklu olacak bir kampanya hazırlamış. Tüketicinin, bir gazoz ve güneş tutulmasını nasıl bir bağlantısı olabilir sorusuna, oldukça yaratıcı bir tweet ile karşılık vermiş.

çamlıca,

Son olarak, diğerlerine nazaran pek başarılı bulmadığım bir örneği paylaşacağım. Pazarlama işi  bir anlamda algıyı doğru yönetmeyi ve kelimelerle oynarken çok dikkatli olmayı gerektiriyor. Artema’nın burada kullandığı ”Artema tutulmaz” ibaresi negatif bir anlama da öncülük ediyor, sanki iyi bir ürün değilmiş de tutulmaz, alınmaz anlamını taşıyor; bu bağlamda gerçek zamanlı pazarlamada benim nezdimde barajın altında kaldı.

artema

Gerçek zamanlı pazarlama, basit görünümlüdür;fakat ciddi anlamda bir zeka ve antrenman işidir. O yüzden yapılan her çalışma başarıya ulaşmıyor. Güneş tutulması olayında da  bazı büyük markalar  sadece güneş gözlüklü smile tweetleri atarak ya da sadece yeni sezon ürünlerini paylaşarak gerçek zamanlı pazarlama olayına tutunamadılar.

Her şeye rağmen yeni bir pazarlama türü olmasına rağmen bu tarzın Türkiye’de uygulanması reklam sektörü adına umut verici.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s