PAZARLAMADA YENİ BİR UFUK: SANAL GERÇEKLİK (VIRTUAL REALITY)

Markalaşmanın küreselleştiği, iletişimin televizyon reklamcılığından çok daha geniş alanlara yayıldığı ve dijitalleştiği şu dönemde oluşan Yeni Dünya düzeni, sürekli değişimin getirdiği belirsizlik ortamı ve buna bağlı olarak değişen tüketici davranışları, işletmelerin gerek ulusal gerekse uluslararası alanda, varlığını sürdürmek için sürekli değer yaratmasını ve değişikliklere daha hızlı tepki vermesini zorunlu hale getirmiştir. Firma başarısı, artık marka başarısı ile özdeşleşmiş ve markalama en önemli farklılık ve rekabet yolu olarak görülmüştür. Kalıplaşmış pazarlama yöntemlerini kullanarak faaliyetlerine devam eden ve bu yöntemlerle yıllık pazarlama planlarını hazırlayan firmalar, artık kalıpların dışına çıkan yöntemlere yönelmeye başlamıştır.

Teknoloji alanında yaşanan gelişmeler, pazarlamada yeni ufuklar açmıştır. Tüm bu gelişmelere bağlı olarak, teknoloji dünyası şu sıralar,bilim kurgulardan gerçekliğin sorgulanmasına aşina olan kesimin bile çekingen davranabileceği düşüncesine rağmen,sanal gerçeklik alanına gittikçe daha fazla ilgi gösteriyor.Son dönemde adından sıkça söz ettiren Oculus VR geçtiğimiz yıl Mart ayında Facebook tarafından 2 milyar dolara satın alındı.Tüm bu gelişmeler yaşanırken Sony  ‘Project Morpheus’’ adlı sana gerçeklik ürününü piyasaya sürmek için çalışmalarına devam ediyor. Samsung’da telefon ve tabletlerle uyum içinde çalışacak gözlükler geliştirdiğini duyurdu.Bu teknolojiler henüz tüketici elektroniği olarak sunulmadı.Ama araştırma şirketlerinin tahminlerine göre 2018’e kadar  sanal gerçeklik pazarı dünya çapında büyük bir hacme ulaşacak. Sanal gerçeklik teknolojilerinin ilk hedefi olarak oyun ve film endüstrileri gösteriyor ama yaratıcılık arttıkça zamanla yeni kullanım alanları da türemeye başlayacaktır.Bu teknoloji daha çok deneyimsel pazarlama alanında dönüştürücü bir etki yaratacak gibi duruyor.  Bu etkinin boyutunu yapılan işlerle daha yakından görebileceğiz. Bu zamana kadar ki örneklere göz atacak olursak:

coke_larger

Stadyumun içinde olma hissinin sahiciliği bu deneyimi eşsiz kılıyor. Coca-Cola VR dünyasına attığı bu adımla, içecek kategorisinde, pazarlama anlamında büyük bir ilk gerçekleştirdi.

Geçtiğimiz yıllarda  FIFA Dünya Kupası’nın gerçekleştiği, Brezilya’daki dünyaca ünlü Maracana Stadyumu’nda, oyuncuların soyunma odasına bir VR deneyimi hazırlanıyor. Dünya Kupası için gelen katılımcılar bu odada VR Oculus Rift ile Maracana Stadyumu’nun içinde futbol oynama deneyimini yaşıyor, hem de hiç yerlerinden kalkmadan. Böyle bir deneyimi gerçek hayatta yaşamak pek mümkün olmasa da VR sayesinde buna erişmek çok kolay. Stadyumun içinde olma hissinin sahiciliği bu deneyimi eşsiz kılıyor. Coca-Cola VR dünyasına attığı bu adımla, içecek kategorisinde, pazarlama anlamında büyük bir ilke adım attı diyebiliriz.

Game of Thrones fanlarına yaşatılabilecek daha iyi bir deneyim olamazdı. Ben de sıkı takipçilerinden biri olarak böyle bir atmosferi deneyimleme şansına sahip olsaydım uzun bir süre hafızamdan silemezdim. VR sayesinde başarılı bir marka olmanın  en önemli aşamalardan biri olan marka sadakatini gerçekleştirmeleri oldukça kolaylaşacak. Tabi burda önemli olan bu yeniliği kimin ne zaman ve nasıl kullandığıdır. Her zaman ilkler akılda kalır ama bu ilklerin üzerine yaratıcılığıyla fark koyan markalar birincileri gölgede bırakabilir. Reklam endüstrisi günden güne değişim gösteriyor. Firmalar çoğu zaman gelenekselliğe bağlı kalıp, teknolojiyi bir tehdit olarak görse de yeni akımlara kayıtsız kalamıyor. Hangi sektörde olursa olsun hiç farketmez, yeni Dünya düzeninde sisteme uyum sağlamayan bir markanın tüketicinin nezdinde popülerliğini yitireceğini çok iyi bilen pazarlamacılar, rakiplerinden biri yenilikçi bir adım atarsa, onu takip etmek zorunda kalıyor. Gün içerisinde, gerek televizyonlarda, gerek sanal ortamda yüzlerce reklama maruz kalan bünyemize, sanal gerçeklik ile yaşatılacak bir kaç pozitif deneyim iyi gelebilir. Hayatımızda artık bıkkınlığa sebebiyet veren ve belki de markadan  uzaklaşmamıza  yol açan bu reklam kalabalığından kurtulup,sanal gerçeklik dünyasını deneyimlememiz markaya karşı daha çok sempati duymamızı sağlayabilir.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s